Pole tekstowe: POWRÓT

Drogie dokręcanie       patrz tabela poniżej

 

Dokręcanie kół jest czynnością prostą, więc wykonują ją najmniej doświadczeni mechanicy lub praktykanci. Niedbalstwo może jednak kosztować nas sporo nerwów i pieniędzy.

 

Wydawać się może, że trudno jest znaleźć prostszą czynność niż dokręcenie kół w samochodzie. Niestety, także i to można źle wykonać.

 

Bardzo często koła są przykręcone za mocno lub za słabo. Na szczęście skrajne przypadki należą do rzadkości. Zbyt lekko dokręcone koło stanowi ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy. Jeśli wcześniej wykryjemy nieprawidłowości unikniemy wypadku, ale felga będzie na pewno do wymiany.

 

Również zbyt mocne dokręcenie nie jest korzystne. Z reguły dowiadujemy się o tym podczas wymiany koła na drodze. Dysponując tylko fabrycznym kluczem będziemy mieli poważne problemy z odkręceniem. W wielu serwisach ze względu na wygodę i szybkość montażu używa się kluczy pneumatycznych, a to sprawia, że koła są za mocno przykręcane.

 

Później przy próbie odkręcenia, śruba może się urwać, a jeśli nawet uda się ją odkręcić, to gwint w piaście może być zniszczony. To z kolei powoduje konieczność wymiany łożyska, demontażu zwrotnicy, a później również regulacji geometrii zawieszenia. Koszty spore, a winę trudno udowodnić.

 

W większości samochodów osobowych siła, z jaką trzeba dokręcić koło wynosi około 100 Nm (tabela poniżej). Najlepiej dokręcać kluczem dynamometrycznym, gdyż tylko wówczas jesteśmy w stanie zrobić to prawidłowo. Tak powinny robić serwisy. Natomiast kierowcy do dokręcenia wystarczy klucz fabryczny. Nie trzeba na niego zakładać żadnej rurki w celu przedłużenia ramienia i dokręcenia z jeszcze większą siłą.

 

Aby prawidłowo dokręcić koło, trzeba przestrzegać kilku podstawowych zasad. Przed założeniem należy oczyścić piastę i felgę, najlepiej szczotką drucianą, aby felga równo przylegała do piasty. Gdy były problemy ze ściągnięciem felgi warto posmarować piastę smarem na bazie miedzi.

 

Następnie najlepiej wszystkie śruby do oporu wkręcić ręką zwracając uwagę, aby felga całym obwodem przylegała do piasty i jeszcze przed opuszczeniem koła na ziemię dokręcić śruby kluczem. Kolejny krok, to opuszczenie samochodu, ale nie całkiem i to jest kolejny etap dokręcania. Śruby trzeba dokręcać po przekątnej, aby felga była równomiernie przykręcona. Ostatni etap przykręcania można już wykonać po całkowitym opuszczeniu samochodu.

Autor: Grzegorz Burda

Fot. Grzegorz Burda: W większości przypadków koła dokręcone kluczem pneumatycznym są przykręcone za mocnoFot. Grzegorz Burda: Do dokręcania kół nie ma potrzeby używać dodatkowej rurki, wystarczy sam klucz fabrycznyFot. Grzegorz Burda: Zbyt mocne dokręcenie felgi spowoduje zniszczenie gniazd pod śruby.

       U nas koła są zawsze dokręcane kluczem dynamometrycznym       

Momenty dokręcenia kół

marka

model

stalowe     (Nm)

aluminium (Nm)

marka

model

stalowe     (Nm)

aluminium (Nm)

 

 

 

 

 

 

 

 

Alfa Romeo

145/146, 147 Spider/GTV

86-103

83-103

Mini

wszystkie modele

90-110

90-110

155

73-90

83-102

Mitsubishi

Colt, Lancer, Galant

98

98

156

98

90

Carisma, Space Star

98-117

98-117

166

86

86

Eclipse

117-137

117-137

Audi

wszystkie modele

120

120

3000 GT

120-140

120-140

BMW

3(E36), 5(E34), 7(E38)

90-110

90-110

Pajero

100-120

100-120

1(E87), 3(E46), 5(E39), Z3, Z8

110-130

110-130

L 200

120-140

100-120

7(E65/66), X3, X5

130-150

130-150

Nissan

wszystkie modele z wyłączeniem

98-118

98-118

Chrysler

wszystkie modele z wyłączeniem

135

135

Terrano II, Patrol, Pick-up

118-147

118-147

Jeep Wrangler

109-150

109-150

Opel

wszystkie modele z wyłączeniem

110

110

Citroen

Saxo, Berlingo

85

85

Agilla

85

85

C3, C5

80-100

80-100

Speedster

80-85

80-85

Xsara, Xantia, XM

90

90

Sintra

140

140

Evasion, C8

100

100

Frontera

120

120

Daewoo

wszystkie modele

90

90

Peugeot

wszystkie modele z wyłączeniem

85

85

Daihatsu

wszystkie modele

90-120

90-120

306

80

80

Fiat

wszystkie modele z wyłączeniem

86

86

307, 406/Coupe, 605, 607

90

90

Stilo, Coupe

98

98

806, 807

100

100

Ulysse

100

100

Renault

wszystkie modele z wyłączeniem

90

90

Ford

wszystkie modele z wyłączeniem

85

85

Kangoo 4x4, Clio II Sport

105

105

Probe

89-117

89-117

Scenic RX4, Laguna II

105

105

Galaxy

170

170

Megane II, Vel Satis

110

110

Windstar

115-142

115-142

Avantime, Espace (-->02)

100

100

Maverick

133

133

Espace (02-->)

130

130

Explorer

135

135

Rover

wszystkie modele z wyłączeniem

110

110

Honda

wszystkie modele

110

110

Mini (-->01)

63

50

Hyundai

wszystkie modele z wyłączeniem

90-110

90-110

MG ZT

125

125

H1 Starex

120-140

120-140

Seat

wszystkie modele z wyłączeniem

110

110

Isuzu

Trooper

118

118

Ibiza (02-->), Leon, Toledo

120

120

Kia

wszystkie modele z wyłączeniem

88-118

88-118

Alhambra (-->01)

140

170

Magentis

90-110

90-110

Alhambra (01-->)

170

170

Carnival, Sportage

88-108

88-108

Skoda

wszystkie modele z wyłączeniem

120

120

Lancia

Y, Delta

86

86

Felicia

110

110

Lybra

83

103

Subaru

wszystkie modele z wyłączeniem

78-98

78-98

Kappa, Thesis

98

98

Justy

50-70

50-70

Zeta, Phedra

100

100

Suzuki

wszystkie modele z wyłączeniem

85

85

Land Rover

Freelander

115

115

Swift

50-70

50-70

Defender

100-120

 

Jimmy

95

95

Discovery, Range Rover (02-->)

140

140

Samurai

50-80

50-80

Range Rover (-->02)

108

108

Vitara, Grand Vitara

95

95

Mazda

wszystkie modele z wyłączeniem

90-117

90-117

Toyota

wszystkie modele z wyłączeniem

103

103

121

85

85

Landcruiser

110

110

626, Premacy

80-115

80-115

Hilux (97-->)

140

 

Xedos 9

88-127

88-127

Volvo

wszystkie modele z wyłączeniem

140

140

Tribute

133

133

S40/V40

110

110

B 2500

118-147

 

V50

70-100

70-100

Mercedes - Benz

M12

110

110

Volkswagen

4 - otwory

110

110

M14

150

150

5 - otworów

120

120

G

190

140

Sharan (01-->)

170

170

M.

150

150

Touareg, T4 (-->95)

160

160

V, Vito

175

175

Multivan T5, T4 (95-->)

180

180