Pole tekstowe: POWRÓT

1888     John Boyd Dunlop z Irlandii produkuje pierwsze praktycznie stosowane opony pneumatyczne. Na początku były to opony do bicykli - najbardziej wówczas popularnych pojazdów mechanicznych. Rok później zakłada on firmę “Pneumatic Tyre & Booth’s Cycle Agency Ltd., przekształconą następnie w Dunlop Tire & Rubber Co.

1889     Anglik John Fullerton Palmer wynajduje oponę z kordem.

1890     William Bartlett wymyślił stopki opony, co prowadzi do powstania pierwszych łatwo wymienialnych opon pneumatycznych.

1895     Bracia Edouard i Andre Michelin z Francji stosują opony pneumatyczne na kołach automobili, prezentując ich zalety w rajdzie Paryż - Bordeaux. Rok później pierwsze samochodowe opony pneumatyczne pojawiają się na rynku.

Edward Joel Pennington konstruuje i patentuje niskociśnieniową oponę balonową.

1901     Konstrukcję stopki opony uzupełnia się o drutówkę.

1903     Angielska firma Palmer Tyre Ltd. wprowadza na rynek pierwszą oponę z kordem bawełnianym (diagonalną).

Produkcja opon podlega standaryzacji, co pozwala na zamienne stosowanie opon różnych producentów.

1905     Użyteczność sadzy jako dodatku wzmacniającego gumę odkryta przez S.C. Mote z Anglii.

1906     Francuz Gaston Vinet wynajduje koło z odejmowaną obręczą, znacznie ułatwiającą demontaż w przypadku awarii.

1907     Ford wprowadza na rynek model T. Początek ery masowej motoryzacji.

Opony bieżnikowane oferowane po raz pierwszy przez firmę Homerton Tyre and Rubber Co. w Anglii.

1908     Michelin wprowadza koła bliźniacze do ciężarówek.

Powstaje również pierwsza pneumatyczna opona lotnicza wyprodukowana przez firmę United States Rubber Co, później znaną jako Uniroyal.

1909     Pierwsza opona z bieżnikiem zimowym wprowadzona przez niemiecką firmę Continental AG.

1911     Pierwsza pneumatyczna opona ciężarowa wprowadzona przez United States Rubber Co. (Uniroyal)

1912     Sadza, której użyteczność jako dodatku do gumy odkryto 8 lat wcześniej, została zastosowana w produkcji opon przez firmę Diamond Rubber Co., a następnie przez firmę B.F. Goodrich, która nabyła firmę Diamond w tym samym roku.

1913     Opona radialna wynaleziona i opatentowana przez Anglików Christiana Hamiltona Graya oraz Thomas Slopera.

W USA działa około 130 firm produkujących opony, z czego 40 w stanie Ohio.

1918     Opona z białymi bokami wprowadzona przez Vogue Tyre & Rubber Co.

1921     Continental AG produkuje pierwsze duże opony pneumatyczne do pojazdów użytkowych, zastępujące stosowane wcześniej opony pełne.

1925     Michelin wprowadza pierwsze ciężarowe opony niskociśnieniowe ( “Heavy Truck Comfort”).

1926     Stalowa, wytłaczana, jednoczęściowa felga staje się standardowym wyposażeniem samochodów.,

Sadza staje się powszechnie stosowanym dodatkiem, wzmacniającym gumę, nadającym jej kolor i odporność na ścieranie i starzenie.

1928     Powstaje pierwsza w Polsce fabryka opon – Stomil Poznań, przejęty w 1997 r. przez Brigestone/Firestone.

1935     Pneumatyczne opony do ciągników rolniczych wprowadzone przez firmę Firestone.

Michelin demonstruje pierwsze eksperymentalne opony radialne.

1936     Michelin wprowadza model “Pilote”- pierwszą oponę niskoprofilową.

1939     Powstaje Fabryka Opon w Dębicy.

1941     Opanowanie plantacji kauczuku naturalnego w Azji Południowo-Wschodniej przez Japonię zmusza rząd amerykański do ustanowienia programu poszukiwania surowców zastępczych. Sponsorowany przez amerykański rząd zespół naukowców opracowuje technologię produkcji kauczuku syntetycznego.

1945     Carlisle Tire and Rubber Co. rozpoczyna produkcję dętek z gumy syntetycznej.

1947     B.F. Goodrich wprowadza na rynek oponę bezdętkową.

1948     Michelin wprowadza oponę radialną z opasaniem stalowym do samochodów osobowych. Wynalazek stosunkowo szybko przyjmuje się w Europie.

1952     Michelin wprowadza na rynek oponę radialną ciężarową.

1955     Pirelli wprowadza pierwszą radialną oponę rolniczą.

1956     Michelin wprowadza pierwsze opony radialne na rynek amerykański.

1957     Roy Carver nabywa prawa patentowe do technologii bieżnikowania opon wynalezionej w Niemczech przez Bernarda A.Nowaka z Darmstad A.G. i tworzy firmę BANDAG Inc..

1962     Światowa produkcja kauczuku syntetycznego dorównuje produkcji kauczuku naturalnego.

1965     Wprowadzone w tym roku diagonalne opony z opasaniem z włókna szklanego w ciągu dwu lat stają się standardem w USA.

1966     Pirelli wprowadza swą pierwszą niskoprofilową oponę do samochodów sportowych - model CN54, seria 70.

1967     Powstaje Fabryka Opon STOMIL-Olsztyn, gdzie rozpoczyna się produkcja opon diagonalnych i dętek.

1969     Amerykańscy astronauci spacerują po Księżycu i używają pojazdu wyposażonego w opony pneumatyczne firmy Goodyear.

1975     Opony radialne do samochodów osobowych, powszechnie już stosowane w Europie, zdobywają przewagę nad diagonalnymi jako wyposażenie fabryczne samochodów w USA. Pięć lat później zdominują rynek wtórny.

1979     Firestone wprowadza małe zapasowe koło dojazdowe.

1981     Michelin wprowadza radialną oponę lotniczą.

1986     Uniroyal i B.F.Goodrich łączą się tworząc Uniroyal Goodrich Tire Co.Goodyear wprowadza pierwszą wysokiej klasy oponę wielosezonową Eagle GT+4.

1987     Continental AG kupuje firmę General Tire.

1988     Japońska Bridgestone Corp. kupuje amerykańską firmę Firestone

Pirelli kupuje firmę Armstrong Tire Co, tworząc w konsekwencji Pirelli Tire North America.

1989     Michelin ogłasza planowany zakup Uniroyal Goodrich Tire Co. Amerykański Departament Sprawiedliwości opóźnia transakcję o 11 miesięcy.

1995     Stomil-Olsztyn otrzymuje certyfikat zarządzania jakością serii ISO 9001 przyznany przez Bureau Veritas Quality z Londynu. W tym samym czasie akcje Stomilu debiutuja na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Goodyear przejmuje większościowy pakiet fabryki opon w Dębicy, natomiast

Michelin wykupuje Stomil-Olsztyn.

1999     Goodyear kupuje większościowe udziały w firmie Dunlop od japońskiej firmy Sumitomo Industries Ltd.Cooper Tire & Rubber Co. tworzy alians z Pirelli Group w celu dystrybucji opon Pirelli w USA, Kanadzie i Meksyku. Pirelli ma z kolei sprzedawać opony Cooper w Ameryce Południowej


Autor:
Piotr Wierzchowski

Historia koła , gumy i opony

3500     p.n.e. Nasi przodkowie wynajdują koło.

1495     Krzysztof Kolumb obserwuje tubylców na Haiti bawiących się elastyczną (gumową) piłką.

1519     Fernando Cortez obserwuje podobne gry w piłkę w specjalnie do tego celu skonstruowanych budowlach (stadionach) w państwie Montezumy na terenie obecnego Meksyku.

1744     Francuski uczony Charles Marie de la Condamine spotyka swego ziomka o nazwisku Fresnau, inżyniera marynarki w Gujanie Francuskiej i odkrywa drzewo, z którego po nacięciu kory wypływa biały płyn. Indianie mówią o nim “Cahutchu, drzewo które płacze”. Stąd nazwa jaką mu nadano - drzewo kauczukowe.

1770     Słowo “rubber” (guma) zostaje użyte po raz pierwszy przez angielskiego pisarza J.Priestleya, który opisywał wycierający (ang. rubbing) efekt użycia gumki do usuwania śladów jego ołówka na papierze. Efekt ten został odkryty przez mechanika o nazwisku Edward Nairne, który póżniej sprzedawał gumki pod nazwą “India rubber” (guma indyjska).

1823     Anglik Charles Macintosh produkuje pierwsze praktyczne gumowane płaszcze przeciwdeszczowe. Macintosh umieścił gumę pomiędzy dwoma warstwami tkaniny. Płaszcze przeciwdeszczowe są do dziś   przez Anglików nazywane “Macs” od nazwiska ich wynalazcy.

1833     Pierwsza amerykańska fabryka wyrobów gumowych zostaje uruchomiona w Massachusetts. Wytwarza między innymi buty, płaszcze, czapki i worki na pocztę.

1839     Charles Nelson Goodyear odkrywa proces wulkanizacji poprzez zastosowanie siarki i wysokiej temperatury. Ten proces stabilizujący gumę umożliwił jej praktyczne zastosowanie do produkcji opon.

1845     Robert W. Thomson z Middlesex w Anglii, wynajduje i patentuje oponę pneumatyczną, ale nie znajduje na nią popytu na rynku.

1846     Anglik Thomas Hancock produkuje pierwsze opony z pełnej (lanej) gumy, stosowane początkowo w powozach i pojazdach parowych.

1870     Benjamin Franklin Goodrich zakłada firmę B.F. Goodrich - pierwszą wytwórnię wyrobów gumowych w Akron w stanie Ohio, mieście zwanym później   światową stolicą przemysłu gumowego i oponiarskiego.