1888 John Boyd Dunlop z Irlandii produkuje pierwsze praktycznie stosowane opony pneumatyczne. Na początku były to opony do bicykli - najbardziej wówczas popularnych pojazdów mechanicznych. Rok później zakłada on firmę “Pneumatic Tyre & Booth’s Cycle Agency Ltd., przekształconą następnie w Dunlop Tire & Rubber Co. 1889 Anglik John Fullerton Palmer wynajduje oponę z kordem. 1890 William Bartlett wymyślił stopki opony, co prowadzi do powstania pierwszych łatwo wymienialnych opon pneumatycznych. 1895 Bracia Edouard i Andre Michelin z Francji stosują opony pneumatyczne na kołach automobili, prezentując ich zalety w rajdzie Paryż - Bordeaux. Rok później pierwsze samochodowe opony pneumatyczne pojawiają się na rynku. Edward Joel Pennington konstruuje i patentuje niskociśnieniową oponę balonową. 1901 Konstrukcję stopki opony uzupełnia się o drutówkę. 1903 Angielska firma Palmer Tyre Ltd. wprowadza na rynek pierwszą oponę z kordem bawełnianym (diagonalną). Produkcja opon podlega standaryzacji, co pozwala na zamienne stosowanie opon różnych producentów. 1905 Użyteczność sadzy jako dodatku wzmacniającego gumę odkryta przez S.C. Mote z Anglii. 1906 Francuz Gaston Vinet wynajduje koło z odejmowaną obręczą, znacznie ułatwiającą demontaż w przypadku awarii. 1907 Ford wprowadza na rynek model T. Początek ery masowej motoryzacji. Opony bieżnikowane oferowane po raz pierwszy przez firmę Homerton Tyre and Rubber Co. w Anglii. 1908 Michelin wprowadza koła bliźniacze do ciężarówek. Powstaje również pierwsza pneumatyczna opona lotnicza wyprodukowana przez firmę United States Rubber Co, później znaną jako Uniroyal. 1909 Pierwsza opona z bieżnikiem zimowym wprowadzona przez niemiecką firmę Continental AG. 1911 Pierwsza pneumatyczna opona ciężarowa wprowadzona przez United States Rubber Co. (Uniroyal) 1912 Sadza, której użyteczność jako dodatku do gumy odkryto 8 lat wcześniej, została zastosowana w produkcji opon przez firmę Diamond Rubber Co., a następnie przez firmę B.F. Goodrich, która nabyła firmę Diamond w tym samym roku. 1913 Opona radialna wynaleziona i opatentowana przez Anglików Christiana Hamiltona Graya oraz Thomas Slopera. W USA działa około 130 firm produkujących opony, z czego 40 w stanie Ohio. 1918 Opona z białymi bokami wprowadzona przez Vogue Tyre & Rubber Co. 1921 Continental AG produkuje pierwsze duże opony pneumatyczne do pojazdów użytkowych, zastępujące stosowane wcześniej opony pełne. 1925 Michelin wprowadza pierwsze ciężarowe opony niskociśnieniowe ( “Heavy Truck Comfort”). 1926 Stalowa, wytłaczana, jednoczęściowa felga staje się standardowym wyposażeniem samochodów., Sadza staje się powszechnie stosowanym dodatkiem, wzmacniającym gumę, nadającym jej kolor i odporność na ścieranie i starzenie. 1928 Powstaje pierwsza w Polsce fabryka opon – Stomil Poznań, przejęty w 1997 r. przez Brigestone/Firestone. 1935 Pneumatyczne opony do ciągników rolniczych wprowadzone przez firmę Firestone. Michelin demonstruje pierwsze eksperymentalne opony radialne. 1936 Michelin wprowadza model “Pilote”- pierwszą oponę niskoprofilową. 1939 Powstaje Fabryka Opon w Dębicy. 1941 Opanowanie plantacji kauczuku naturalnego w Azji Południowo-Wschodniej przez Japonię zmusza rząd amerykański do ustanowienia programu poszukiwania surowców zastępczych. Sponsorowany przez amerykański rząd zespół naukowców opracowuje technologię produkcji kauczuku syntetycznego. 1945 Carlisle Tire and Rubber Co. rozpoczyna produkcję dętek z gumy syntetycznej. 1947 B.F. Goodrich wprowadza na rynek oponę bezdętkową. 1948 Michelin wprowadza oponę radialną z opasaniem stalowym do samochodów osobowych. Wynalazek stosunkowo szybko przyjmuje się w Europie. 1952 Michelin wprowadza na rynek oponę radialną ciężarową. 1955 Pirelli wprowadza pierwszą radialną oponę rolniczą. 1956 Michelin wprowadza pierwsze opony radialne na rynek amerykański. 1957 Roy Carver nabywa prawa patentowe do technologii bieżnikowania opon wynalezionej w Niemczech przez Bernarda A.Nowaka z Darmstad A.G. i tworzy firmę BANDAG Inc.. 1962 Światowa produkcja kauczuku syntetycznego dorównuje produkcji kauczuku naturalnego. 1965 Wprowadzone w tym roku diagonalne opony z opasaniem z włókna szklanego w ciągu dwu lat stają się standardem w USA. 1966 Pirelli wprowadza swą pierwszą niskoprofilową oponę do samochodów sportowych - model CN54, seria 70. 1967 Powstaje Fabryka Opon STOMIL-Olsztyn, gdzie rozpoczyna się produkcja opon diagonalnych i dętek. 1969 Amerykańscy astronauci spacerują po Księżycu i używają pojazdu wyposażonego w opony pneumatyczne firmy Goodyear. 1975 Opony radialne do samochodów osobowych, powszechnie już stosowane w Europie, zdobywają przewagę nad diagonalnymi jako wyposażenie fabryczne samochodów w USA. Pięć lat później zdominują rynek wtórny. 1979 Firestone wprowadza małe zapasowe koło dojazdowe. 1981 Michelin wprowadza radialną oponę lotniczą. 1986 Uniroyal i B.F.Goodrich łączą się tworząc Uniroyal Goodrich Tire Co.Goodyear wprowadza pierwszą wysokiej klasy oponę wielosezonową Eagle GT+4. 1987 Continental AG kupuje firmę General Tire. 1988 Japońska Bridgestone Corp. kupuje amerykańską firmę Firestone Pirelli kupuje firmę Armstrong Tire Co, tworząc w konsekwencji Pirelli Tire North America. 1989 Michelin ogłasza planowany zakup Uniroyal Goodrich Tire Co. Amerykański Departament Sprawiedliwości opóźnia transakcję o 11 miesięcy. 1995 Stomil-Olsztyn otrzymuje certyfikat zarządzania jakością serii ISO 9001 przyznany przez Bureau Veritas Quality z Londynu. W tym samym czasie akcje Stomilu debiutuja na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Goodyear przejmuje większościowy pakiet fabryki opon w Dębicy, natomiast Michelin wykupuje Stomil-Olsztyn. 1999 Goodyear kupuje większościowe udziały w firmie Dunlop od japońskiej firmy Sumitomo Industries Ltd.Cooper Tire & Rubber Co. tworzy alians z Pirelli Group w celu dystrybucji opon Pirelli w USA, Kanadzie i Meksyku. Pirelli ma z kolei sprzedawać opony Cooper w Ameryce Południowej
|
3500 p.n.e. Nasi przodkowie wynajdują koło. 1495 Krzysztof Kolumb obserwuje tubylców na Haiti bawiących się elastyczną (gumową) piłką. 1519 Fernando Cortez obserwuje podobne gry w piłkę w specjalnie do tego celu skonstruowanych budowlach (stadionach) w państwie Montezumy na terenie obecnego Meksyku. 1744 Francuski uczony Charles Marie de la Condamine spotyka swego ziomka o nazwisku Fresnau, inżyniera marynarki w Gujanie Francuskiej i odkrywa drzewo, z którego po nacięciu kory wypływa biały płyn. Indianie mówią o nim “Cahutchu, drzewo które płacze”. Stąd nazwa jaką mu nadano - drzewo kauczukowe. 1770 Słowo “rubber” (guma) zostaje użyte po raz pierwszy przez angielskiego pisarza J.Priestleya, który opisywał wycierający (ang. rubbing) efekt użycia gumki do usuwania śladów jego ołówka na papierze. Efekt ten został odkryty przez mechanika o nazwisku Edward Nairne, który póżniej sprzedawał gumki pod nazwą “India rubber” (guma indyjska). 1823 Anglik Charles Macintosh produkuje pierwsze praktyczne gumowane płaszcze przeciwdeszczowe. Macintosh umieścił gumę pomiędzy dwoma warstwami tkaniny. Płaszcze przeciwdeszczowe są do dziś przez Anglików nazywane “Macs” od nazwiska ich wynalazcy. 1833 Pierwsza amerykańska fabryka wyrobów gumowych zostaje uruchomiona w Massachusetts. Wytwarza między innymi buty, płaszcze, czapki i worki na pocztę. 1839 Charles Nelson Goodyear odkrywa proces wulkanizacji poprzez zastosowanie siarki i wysokiej temperatury. Ten proces stabilizujący gumę umożliwił jej praktyczne zastosowanie do produkcji opon. 1845 Robert W. Thomson z Middlesex w Anglii, wynajduje i patentuje oponę pneumatyczną, ale nie znajduje na nią popytu na rynku. 1846 Anglik Thomas Hancock produkuje pierwsze opony z pełnej (lanej) gumy, stosowane początkowo w powozach i pojazdach parowych. 1870 Benjamin Franklin Goodrich zakłada firmę B.F. Goodrich - pierwszą wytwórnię wyrobów gumowych w Akron w stanie Ohio, mieście zwanym później światową stolicą przemysłu gumowego i oponiarskiego. |