Uszkodzenia opon i przyczyny ich powstawania.

Podstawowe przyczyny powstawania uszkodzeń opon - galeria fotografii

Zużycie po obu krawędziach : za niskie ciśnienie

 

Jeżeli zauważysz zużycie po obu stronach swoich opon, może to być spowodowane zbyt niskim ciśnieniem. Niskie ciśnienie jest jednym z najgorszych wrogów opon. W nie dopompowanych oponach bieżnik na zewnętrznych krawędziach znacznie szybciej się ściera. Dodatkowo podczas jazdy bardziej się rozgrzewają, co również ma negatywny wpływ na ich trwałość. Prócz tego zwiększa się zużycie paliwa z powodu większego tarcia (miękkie opony zmuszają silnik do cięższej pracy). Dlatego regularnie sprawdzaj ciśnienie wewnątrz opon. Nieprawidłowe zużycie opon może być również spowodowane złym ustawieniem osi lub problemami mechanicznymi.

 

Zużycie pośrodku : za wysokie ciśnienie

 

Gdy opona jest nadmiernie napompowana, środek bieżnika bierze na siebie największy ciężar i zużywa się szybciej niż krawędzie zewnętrzne. Nieregularne ścieranie się bieżnika skraca żywotność opon. Regularnie sprawdzaj ciśnienie w swoich oponach. Nieprawidłowe zużycie opon może być również spowodowane złym ustawieniem osi lub problemami mechanicznymi.

 

Wgłębienia w bieżniku : zużyte fragmenty

 

Wgłębienia najczęściej pojawiają się w przednich oponach, choć pojawia się również w tylnych. Może to oznaczać, że koła są źle wyważone lub że elementy układu zawieszenia bądź sterowania są zużyte

 

Zużycie po jednej stronie : złe ustawienie opon

 

Rozwiązaniem jest tu kontrola geometrii zawieszenia.

 

Ząbkowanie : złe ustawienie geometrii

 

Czy krawędzie bieżnika wyglądają jak zęby piły? Jeżeli tak, to jest to spowodowane przypadkowym tarciem o nawierzchnię. Rozwiązaniem jest tu kontrola geometrii zawieszenia.

 

Pole tekstowe: PAMIĘTAJCIE !!!!
OPONA - to jedyne co łączy pojazd z nawierzchnią i tylko niewielka jej część utrzymuje kontakt z podłożem.

W samochodach osobowych jest to w sumie powierzchnia porównywalna do kartki papieru formatu A4.
Żadne systemy znajdujące się w pojeździe (ABS, EBD, ESP itp.) nie będą spełniały swoich funkcji , jeśli opony nie będą posiadały odpowiedniej przyczepności .

Pęknięcie warstw osnowy oraz opasania stalowego wskutek uderzenia w ostrą przeszkodę.

Nieprawidłowe zużycie rzeźby bieżnika opony spowodowane nieprawidłową zbieżnością kół oraz przebicie bieżnika ostrym przedmiotem (gwoździem) w czasie eksploatacji.

Obwodowe załamanie osnowy z powodu stałego przeciążenia opony i uderzenia w ostrą przeszkodę w czasie eksploatacji.

Obustronne załamanie warstw osnowy połączone z trwałą deformacją boków, wskutek przeciążenia opony i kontynuacji jazdy po zejściu powietrza.

 

 

Mechaniczne przecięcie opony na barku wraz z rozerwaniem warstw osnowy, połączone z wyrwaniem elementów rzeźby bieżnika, wskutek eksploatacji w trudnych warunkach terenowych. Eksploatacja opony na zawyżonym ciśnieniu, o czym świadczy zwiększone zużycie bieżnika w części środkowej.
Pękanie gumy na barku opony do osnowy, połączone z odwarstwianiem bieżnika, wskutek eksploatacji przy zwiększonym ciśnieniu i obciążeniu.

Dwustronne, obwodowe załamanie osnowy z powodu stałego przeciążenia opony, uderzenia w przeszkodę i eksploatacji po zejściu powietrza.

Pęknięcie i rozerwanie warstw osnowy do wewnątrz opony wskutek uderzenia w przeszkodę. Uszkodzenie takie powstaje głównie przy zawyżonym ciśnieniu eksploatacyjnym opony.

Mechaniczne uszkodzenie w czole bieżnika, połączone z rozerwaniem warstw osnowy i opasania, wskutek najechania na ostrą przeszkodę. Takie uszkodzenia powstają głównie przy dużych prędkościach jazdy i gwałtownym uderzeniu w przeszkodę.

Obwodowe załamanie osnowy połączone z miejscowym pęknięciem gumy nad stopką wskutek stałego przeciążenia opony i uderzenia w ostrą przeszkodę.

Mechaniczne uszkodzenie partii stopowej opony wskutek używania niewłaściwej obręczy i stałego przeciążenia opony w eksploatacji.

Mechaniczne uszkodzenie warstw osnowy na boku opony, wskutek najechania i uderzenia w ostrą przeszkodę.

Mechaniczne uszkodzenie warstw osnowy na boku opony, wskutek gwałtownego uderzenia w przeszkodę.

Uszkodzenie mechaniczne czoła bieżnika opony, wskutek najechania na obce ciało (śruba) i przebicie warstw osnowy i opasania.

Obwodowe wytarcie bocznej powierzchni opony spowodowane częstym obcieraniem opony o krawężniki lub w przypadku eksploatacji na kołach bliźniaczych, dostania się obcego ciała pomiędzy opony. Mechaniczne uszkodzenie stopki jest spowodowane używaniem technicznie niesprawnej obręczy i pierścienia (silna korozja, nieczystości, ostre zadziory).

Niewłaściwa eksploatacja opony "zimowej", przedwczesne zużycie bieżnika wskutek jazdy po drogach szutrowych, kamienistych. Opona przeznaczona jest do jazdy po śniegu i lodzie (bieżnik Kormoran Winter).

Obwodowe odparzenia na barku opony połączone z trwałą deformacją boków wskutek przeciążenia w czasie eksploatacji.